Herken signalen bij het kind

Herken je 1 of meer signalen? Dat betekent niet direct dat er sprake is van kindermishandeling. Om een beter overzicht te krijgen van de situatie, helpt het de signalen in je mobiel of agenda op een rijtje te zetten.

Hoe ziet het kind eruit?

“Het meisje werd slecht verzorgd. Als ze bij ons bleef slapen, zag onze deken zwart van de viezigheid.” Talitha.

  • Heeft vaak buikpijn, hoofdpijn of valt flauw.
  • Komt aan in gewicht of valt juist af.
  • Ziet er moe uit.
  • Is vaak of lang ziek.
  • Heeft vieze haren of een slecht verzorgd gebit.
  • Heeft blauwe plekken, wonden of littekens.
  • Draagt vieze of kapotte kleding en schoenen.

Hoe gaat het kind om met anderen?

“Ze wil altijd bij iemand op schoot. Ik zie haar zelfs op schoot kruipen bij mensen die ze niet kent.” Emma

  • Leeft in ‘een eigen wereldje’.
  • Wil veel aandacht of is bang om alleen te zijn.
  • Neemt geen vriendjes mee naar huis.
  • Is bang voor bepaalde plekken of mensen.
  • Wil niet aangeraakt worden.
  • Kijkt weg bij oogcontact.

In welke situaties komt het kind terecht?

“Ze at eigenlijk altijd mee. Ook als onze kinderen bij opa en oma gingen eten”  Talitha

  • Kan (ineens) niet (meer) meekomen met leeftijdsgenoten.
  • Is vaak te laat op school of zelfs afwezig.
  • Voert taken uit die niet bij de leeftijd passen.
  • Is vaak alleen.
  • Heeft honger, ontbijt niet of neemt geen lunch mee.

Hoe gedraagt het kind zich?

“De jongen schreeuwt vaak tegen zijn hond. Laatste schopte hij de hond zelfs.” – Paul

  • Is snel afgeleid.
  • Is overdreven druk of juist overdreven rustig.
  • Gaat vaak tegen de regels of volwassenen in.
  • Is vaak overdreven vroeg of blijft lang rondhangen op school.
  • Zegt negatieve dingen over zichzelf, anderen of de wereld.
  • Speelt gewelddadige of seksuele situaties na.
  • Wordt snel boos en gaat dan slaan, schoppen of bijten.
  • Steelt of maakt spullen stuk.
  • Gebruikt alcohol of drugs.

Twijfel je over de signalen? Kijk bij ‘stappenplan’ en kom in actie om daar iets aan te doen. Of bekijk de signalen bij de volwassene.